Binnenschoolse Muziekeducatie

B! Talent Lab

Iedere jongere heeft talenten en kwaliteiten. Vanuit deze gedachte is het ‘Music Lab!’ ontstaan. Iedereen is geboren met talenten, die je moet ontdekken en verder ontwikkelen. Music Lab is een proeftuintje waar deelnemers hun talenten ontdekken in de volgende drie disciplines:

1.     Hiphop cultuur: Rap en Beat Creating, DJ’en

2.    Zang: Pop, Soul R&B, Funk, Singer Songwriting

3. Tracks & Beats

4. Drumles

“You’re never too young to dream big”

Lesinformatie

We werken in drie blokken van zeven lessen, waarin de leerlingen zich in elk blok in een discipline verdiepen. Aan het eind van elke blok van zeven lessen presenteren we de stand van zaken. Elk jaar is er een centraal thema, dat een rode draad vormt voor alle lessenseries. Leerlingen, vakdocenten en klasdocenten kunnen hierdoor makkelijker inhoudelijk verbinden, schakelen en verdiepend werken.

BEGELEIDING, BLOKKEN & EINDPRESENTATIES

Iedere klas wordt begeleid door twee vakdocenten om samen met de leerlingen op zoek te gaan naar hun authentieke talent.
In drie blokken van zeven dagdelen van anderhalf uur kunnen leerlingen drie workshoprondes doorlopen. Het project wordt na elk blok van zeven lessen afgesloten met een feestje; een eindpresentatie van live performances, videoclips, vlogs, tot audiotracks.
Een van onze motto’s luidt; you’re never too young to dream big; wij gaan met de leerlingen op zoek naar hun kleine en grote muzikale dromen. We ontdekken en onderzoeken samen hun creativiteit en improvisatie talent. Vervolgens ontwikkelen en presenteren we het werk op hun eigen authentieke wijze en op hun eigen niveau.

De muziekdiscipline in het eerste blok wordt samen met de klasdocent gekozen, omdat diegene weet waar de uitdaging van de leerlingen zit.

Het tweede en derde blok kiezen de leerlingen geheel zelf.
Leerlingen presenteren in les 7 de stand van zaken op audio, audiovisueel of met een live optreden. Omdat presenteren in bijzijn van klasgenoten en ander publiek een enorme uitdaging is voor de leerlingen zullen de eindpresentaties vooral plaatsvinden in de school.

In het tweede jaar en derde jaar kan dit ook op locaties in de buurt van de school voor een groter publiek.

LEERDOELEN IN HET KORT

• In onze lessenseries leren de leerlingen muziek te beluisteren en actief te beoefenen, met aandacht voor: melodie en ritme.

• We coachen hen in gehoortraining en een luisterhouding te ontwikkelen die een onbevooroordeeld luisteren naar muziek en een verdere verkenning van de muziekwereld mogelijk maken.

• We leren en dagen ze uit om tijdens hun maakproces muziek in verband te brengen met de betekenis en functie ervan.

• We leren ze te laten vertrouwen op hun eigen kracht, dat ze een muzikale presentatie kunnen neerzetten van eigen muziekwerk.

• Ieder blok leren de leerlingen hoe ze kunnen documenteren door het op audio of audiovisueel vast te leggen.

• De leerlingen leren feedback te geven op hun eigen werk en andermans werk.

TRAJECT

De leerlingen krijgen per schooljaar 21 lessen van 1,5 uur in drie blokken van zeven lessen. Leerlingen werken op basis van zelf ingebrachte ideeën voor de inhoud van de lessenseries, thema’s en presentaties, in samenwerking met de docent.

In een schooljaar kunnen de drie blokken bijvoorbeeld als volgt verdeeld worden:

BLOK 1: oktober - december 2022

BLOK 2: januari - maart 2023

BLOK 3: april - juli 2023

Meer informatie

Wanneer je nog meer wilt weten over de verschillende modules, mogelijkheden voor op uw school, tarieven en beschikbaarheden, neem dan contact op via onderstaande knop!